Tropico 6 recension: Förtrycka ett tropiskt paradis

• Attraktiv grafik
  • Flera scenarier
  • Moderna tweaks
  • Rolig musik

Vad vi inte gillar

• Dyr

Tropico 6 sätter en ny standard för stadssimulatorer. Med en fantastisk handling, en trogen medhjälpare och oväntade vändningar är Tropico 6 lätt ett av de bästa stadsbyggande spelen det senaste året.

5

Tropico 6

Tropico 6

i den här artikeln

Jag förväntade mig inte en så intressant spelsekvens. En person i militäruniform sitter vid en fläkt och twittrar över ett glas sprit: dags att gå tillbaka till jobbet. Och efter att han tagit sig upp på ett podium och avslutat ett fantastiskt tal, jublar publiken. Därifrån blir den inledande filmscenen galnare, som slutligen kulminerar med den skamlösa stölden av Frihetsgudinnan, som dumpas i en karibisk hamn, halvt nedsänkt. Detta är den fantastiska introduktionsscenen till Tropico 6, släppt 2019 av Kalypso Media och Limbik Entertainment. Jag har visserligen aldrig spelat något av de tidigare Tropico-spelen, som delvis utvecklades med Haemimont Games istället för Limbik Entertainment. Men den här introduktionen höjde definitivt mina ögonbryn – och min intriger för det här spelet. Jag tillbringade 20 timmar (och räknande) på att testa allt spelet har att erbjuda. Läs vidare för att se hur det kan jämföras med andra på vår lista över de bästa stadsbyggande spelen.

Tropico 6

Handling: Historia i vardande

Spelet börjar med att din äldsta – och mest lojala – assistent, Penultimo, börjar visa dig repen genom en handledning. Det är absolut nödvändigt att du deltar i denna handledning, eftersom det finns många, många rörliga delar för att driva en skärgårdsdiktatur. I likhet med andra stadssimulatorer jag har spelat ger detta dig ett förord ​​till de olika scenarioupplevelserna. Det som är bra med Tropico 6 är att du spelar dessa scenarier för att spela om historien. Istället för att bara slänga några mål på dig, återuppspelar Tropico 6 olika punkter i din nations historia, från att bygga fängelser där du använder straffarbete för att stärka dina intäkter, till att utfärda påbud som förbud som tvingar dina arbetare att bli mer produktiva – och hotar. att göra dem till rebeller. Ditt första inledande scenario involverar din paus från kolonialismen för att skapa din egen nation. Det är här som ditt första test kommer in i bilden: att hålla dig själv vid makten samtidigt som du håller externa regeringar på avstånd. Dina mål är enkla, men det är effektivt både för att doppa tårna och se till att du är investerad i spelet. Oberoende från kolonialismen innebär trots allt att man kan bygga upp en diktatur.

Oberoende från kolonialismen innebär trots allt att man kan bygga upp en diktatur. När du har slutfört introduktionsscenariot dyker ytterligare sex scenarier upp, som alla dokumenterar en annan tid i Tropicos historia. Du måste slutföra tre scenarier innan nästa uppsättning dyker upp. Det är ett roligt sätt att hålla en spelare investerad i spelet när dessa scenarier utvecklas. De har alla vanligtvis vissa mål – hittills har jag under de 20 timmar jag har tillbringat med att testa Tropico 6 förvandlats till en kommunistisk diktatur, plundrat och spionerat på de allierade makterna och byggt upp en ekonomi som passar en kung .

Under de 20 timmar jag har ägnat åt att testa Tropico 6 har jag förvandlats till en kommunistisk diktatur, plundrat och spionerat på de allierade makterna och byggt upp en ekonomi som passar en kung.

Prestanda: Briljant och moraliskt tveksam

Till en början var jag visserligen lite skeptisk och min moral fick mig att ifrågasätta om jag skulle gilla det här spelet. Samtidigt som det lät spännande att vara en hänsynslös diktator som skulle arrestera människor eller ”arrangera olyckor” åt dem, undrade jag hur mycket av spelet som skulle involvera nations- eller stadsbyggnadssimulering och hur mycket som skulle involvera människorättspolitik. Som det visar sig finns det mycket mer med Tropico 6 än att bara bygga nation. Som många stadssimulatorer är du ansvarig för utbildning, handel och skatter. Det här är inte bara en stadsbyggare – det är mer en nationsbyggare, och du kommer att behöva kämpa med främmande makter. Låt deras godkännandebetyg skifta för lågt och du kan behöva ta itu med några allvarliga konsekvenser.

Det här är inte bara en stadsbyggare – det är mer en nationsbyggare, och du kommer att behöva kämpa med främmande makter. Å andra sidan, bygg upp det tillräckligt mycket och du kommer att kunna bilda allianser som kan vara fördelaktiga när du börjar gå med ett ekonomiskt underskott. Du kan också skylla på olika befogenheter i dina valtal som kan forma utrikespolitiken. Och ja, det är väldigt enkelt att säkerställa ditt omval, och din pålitliga sidekick Penultimo hjälper dig att justera valsedlarna för att säkerställa din seger över din motståndare. Om du känner dig riktigt missnöjd över att någon hade fräckheten att köra emot dig, oroa dig inte. Du kan också arrestera, institutionalisera eller ”ordna en olycka” för honom efter valet.

Tropico 6 gameplay skärmdump

Du kommer också att behöva möta påbud som kan hjälpa till att skapa eller bryta din ekonomi, på bekostnad av en fraktion. Till exempel, om du utfärdar en förmögenhetsskatt, kommer den kapitalistiska fraktionen att bli rasande, medan den kommunistiska fraktionen kommer att godkänna spridning av förmögenheten. Även om det är enkelt att skapa strukturerad handel, är det fraktionerna i kombination med godkännandebetyg som verkligen kan få din nation att krascha och brinna. Eftersom du kommer att förbättras och växla till olika epoker när du går vidare genom spelet, förvänta dig ytterligare fraktioner med ytterligare krav. Det kan vara lite av en inlärningskurva, men det är också det som gör spelet riktigt roligt och spännande. När allt kommer omkring, när du har dubbla fraktionskrav, måste du välja: hjärntvättar du barnen på barnmuseet med kapitalistiska ideologier, eller bygger du sjukhuset för kommunisterna? Hur som helst kommer du att stärka en fraktions ställning på bekostnad av en annan.

När allt kommer omkring, när du har dubbla fraktionskrav, måste du välja: hjärntvättar du barnen på barnmuseet med kapitalistiska ideologier, eller bygger du sjukhuset för kommunisterna?

Grafik: Ljus och färgglad

Tropico 6 kommer inte att ha grafiken från andra stora spel på marknaden, helt enkelt för att det är en stadssimulator som fokuserar på nationsbyggande och handel snarare än människor. Det förtar inte spelet. Tvärtom – tack vare inspiration från olika karibiska diktaturer frodas spelet på färg. Det är inte det snyggaste på något sätt, men de livfulla färgerna i kombination med rolig, catchy kubansk-inspirerad musik hjälper till att göra spelet till en mer uppslukande och underhållande upplevelse.

Tropico 6

Pris: Dyrt

Mitt största problem med Tropico 6 är inte spelet som kan fluktuera vad gäller svårighetsgrad eller att det styr dig mot att bli en hänsynslös diktator. Även om det finns andra, dyrare spel på marknaden, verkar $50 för en stadssimulator vara lite mycket. Du får mycket speltid av spelet, speciellt eftersom jag sitter på 20 timmars spelande och bara har slutfört två uppdrag av totalt sjutton. Ändå får 50 dollar mig att tänka två gånger på att köpa ett spel, särskilt när dess två innehållspaket: Spitter och Lama of Wall Street, också kostar extra.

Tropico 6

Tävling: Andra stadssimuleringar

Det är verkligen svårt att jämföra Tropico 6 med andra stadssimulatorer bara för att spelet känns så unikt och autentiskt på en marknad som är överfull av en uppsjö av stadsbyggande spel. Det är vettigt att jämföra den med den senaste jag också har spelat, Cities: Skylines (se på Steam). Prismässigt är Cities: Skylines definitivt det billigare alternativet, till 30 $ baspris, jämfört med 50 $ som du måste släppa för Tropico 6. Vad det kompenserar för det billigare priset saknas dock i uppdrag. Tropico 6 kommer med allt du kan tänkas vilja ha uppdragsmässigt, medan basspelet för Cities: Skylines bara kommer med en sandlådeupplevelse. Det kan vara lite frustrerande eftersom, för $30, kan du förvänta dig mer än bara en sandlådeupplevelse. Jag spenderar hellre de extra $20 för ett komplett spel än bara basen. Om du vill ha en vanlig stadsbyggare som låter dig släppa loss din kreativitet, då är Cities: Skylines ditt perfekta val. Men om du gillar spänningen med uppdrag, är Tropico 6 din bästa insats.

Slutlig dom

En rolig tropisk nationsbyggande simulator för blivande diktatorer. Tropico 6 är ett av de bästa stadsbyggande spelen det senaste året. Den har ett roligt, snabbt spel som gör att du kämpar för att slå ner rebelluppror, lugna olika fraktioners krav och se till att alla världsmakter är din bästa vän. Även om spelet är dyrt, ger det timmar av moraliskt tveksam underhållning.

Specifikationer

• produktnamn

Tropico 6