Amazon Kindle Paperwhite (7:e generationen) recension

Den prisvärda Kindle Paperwhite (7:e generationen) kommer att passa den genomsnittliga läsarens behov, men den saknar vattentätheten hos den nyare enheten.

4

Amazon Kindle Paperwhite (7:e generationen)

Kindle Paperwhite (7:e generationen)

i den här artikeln

Vi köpte Amazon Kindle Paperwhite (7:e generationen) så att vår expertgranskare kunde testa och bedöma den noggrant. Fortsätt läsa för vår fullständiga produktrecension.

Amazon har kontinuerligt rullat ut ett antal snygga e-läsare under åren. En häftklammer för e-läsare har dock förblivit beprövad: Kindle Paperwhite. Vi skaffade en och testade den under en vecka för att se fördelarna med den här enheten. Den här 7:e generationens e-läsare är den mest budgetvänliga av alternativen och ger alla de grundläggande funktionerna i en Kindle, som en liten design, signaturen Kindle Store, utan att tvinga konsumenterna att lätta på sina plånböcker.

Design: Lite klumpig, men snygg övergripande

Med 6,7 tum gånger 4,6 tum gånger 0,36 tum (HWD) är Kindle Paperwhite tillräckligt liten för att glida in i en handväska. Det är lite på den tyngre sidan och väger 7,2 uns. Detta är inte en stor sak till en början, men kan bli ett problem när du håller upp det under längre perioder. Plastramen höjs upp runt skärmen, vilket ger den en lite klumpigare design, men gör det mindre sannolikt att du av misstag rör vid skärmen och vänder en sida utan att mena det. Mikro-USB-laddningsporten och strömknappen på enhetens botten är de enda plugin-modulerna på hela enheten. De sticker ut lite men det påverkar inte enhetens användning – det förringar bara en elegant design.

Kindle Paperwhite (7:e generationen)

Installation: Snabbt och enkelt

Bortsett från själva Paperwhite är det enda andra föremålet som e-läsaren levereras med en mikro-USB-sladd för laddning var som helst. Det hade varit trevligt att skaffa en väggplugg, men det är inte en stor sak eftersom du förmodligen har massor av dessa liggandes hemma. Att installera e-läsaren visade sig vara enkelt och enkelt. Den bläddrar igenom allmänna inställningar som språkval, konfigurera ditt Amazon-konto – eller skapa ett – och ansluta till WiFi. Väl förbi de hårda inställningarna filtrerade Amazon igenom andra inställningar som Goodreads, sociala mediekonton och föräldrainställningar. Dessa är valfria, så om du vill börja läsa och tänka på att lägga till ett Goodreads-konto kan du alltid komma åt dessa funktioner via knappen Inställningar i hemgränssnittet senare.

Att ladda ner en bok till Paperwhite är mycket enkelt och användarvänligt. I slutet av installationen tillhandahåller Paperwhite handledningsskärmar som visar konsumenten vad allt är på hemgränssnittet och hur man använder det. Även om det är trångt, gör detta hemgränssnitt det enkelt att skilja mellan sektioner. Totalt tog Paperwhite oss cirka 10 minuter att installera innan vi kunde börja surfa på Kindle Store efter några bra böcker.

Display: Många anpassningsalternativ

Kindle Paperwhite har en sex-tums skärm med 300 pixlar per tum (ppi) som lovar tydlig, skarp läsning som inte anstränger ögonen. Paperwhite har 10 teckensnittsstilar – inklusive en som heter OpenDyslexic, som är anpassad för personer med dyslexi – och fem olika inställningar för djärvhet. Alla dessa resulterar i skarpa, tydliga ord över hela sidan utan förvrängningar. Den erbjuder också 24 ljusstyrkanivåer med sina inbyggda LED-lampor, så att du kan läsa på ett mörklagt flygplan. Även att läsa vid poolen kommer inte att vara svårt, eftersom Paperwhite-handtagen bländar bra i alla vinklar och hindrar inte läsning i direkt solljus. Alla dessa alternativ ger en verkligt anpassningsbar upplevelse som inte skadar dina ögon. Vi testade även serietidningar på den här enheten. Även om du kan läsa dem tydligt, kommer serierna bara att visas i olika nyanser av grått och storleken på sidorna blir inte alltid bra. Eftersom de flesta serier har levande färger, försämrar detta den övergripande läsupplevelsen. Du kan säkert läsa grafiska romaner och manga på den här enheten, men den är inte idealisk för serier.

Kindle Paperwhite (7:e generationen)

Böcker: Massor av alternativ

Att ladda ner en bok till Paperwhite är mycket enkelt och användarvänligt. Gå helt enkelt till Kindle Store eller Goodreads, och därifrån kan du välja en bok som kittlar dig. Vad vi verkligen gillade med Paperwhite är hur sammankopplad den är med andra appar. Till exempel är Goodreads en separat app (även ägd av Amazon) som låter användaren se bokrecensioner, genomsnittliga stjärnbetyg och kommentarer från andra. Du kan lägga till en bok till din «läslista» och när du är redo sparas den via Goodreads på din startskärm. Sedan trycker du bara på den och den ansluter dig till Kindle Store för köp. Kindle Store i sig är väldigt lätt att manövrera. Skriv in boken som du vill köpa, och som Amazon-appen eller skrivbordsversionen hämtar den resultaten. En mindre nackdel som vi märkte var att tangentbordet var långsamt att registrera och inte kände igen några knappar vi tryckte på. Att sakta ner vår skrivhastighet hjälpte till att se till att tangenttryckningarna registrerades.

Kindle Paperwhite (7:e generationen)

Från bokens sida kan du ladda ner den bok du väljer. Den genomsnittliga e-boken är mindre än 10 MB så du behöver inte vänta länge. Vi kunde ladda ner och börja läsa böcker inom en minut. En snabb och viktig notering — Paperwhite behöver en Wi-Fi-anslutning för att kunna köpa och ladda ner böcker. Det är en smärre olägenhet om du är på språng och ser en bok du gillar. När vi testade det mot våra lokala bibliotek, lärde vi oss också på den hårda vägen att EPUB-formatet (det vanligaste e-boksformatet) inte stöds inbyggt. Du måste ladda ner programvara som Caliber och konvertera den till MOBI-formatet som Paperwhite och andra Kindle-enheter kan läsa.

Föräldrakontroll: Håll de små säkra

På sidan Inställningar kan föräldrar ställa in kontroller för att hålla sina barn borta från appar och i böckerna istället. Dessa kontroller kan begränsa åtkomsten till webbläsaren, Kindle Store och Goodreads. En trevlig funktion som Paperwhite innehåller är en «Kindle FreeTime»-app. Med FreeTime kan föräldrar sätta läsmål, märken och utmärkelser för att läsa böcker. Skapa helt enkelt en profil, lägg till några böcker och sätt läsmål. Därifrån kan föräldrar övervaka sina barns läsval och målen på ett enkelt gränssnitt – samtidigt som de ser till att de inte köper extra böcker!

Förvaring: Kunde varit bättre

Vi testade en 4GB Paperwhite. När vi kontrollerade lagring under fliken Inställningar märkte vi att 1 GB redan var fylld med mjukvara och hårdvara för enheten. Detta kan tyckas vara en stor del av lagringen för Kindle, särskilt eftersom du inte kan använda ett microSD-kort, men om man sätter den genomsnittliga e-boksfilstorleken i perspektiv, rymmer en GB data fortfarande cirka 1 100 böcker. Det är mer än tillräckligt för att ha ett bibliotek på språng. Även om vi skulle vilja se att den rymmer några gigabyte mer lagringsutrymme, är detta inte en deal breaker. Om det börjar bli fullt kan du ta bort böcker från enheten genom att trycka på, hålla bokens omslag i gränssnittet och trycka på «Ta bort från enhet.» För de som använder Audible och föredrar ljudböcker, notera att den här Paperwhite-modellen inte är kompatibel med Audible.

Kindle Paperwhite (7:e generationen)

Batteritid: Läs i dagar

Kindles är kända för sin batterilivslängd, och när vi testar just denna Paperwhite måste vi hålla med. När vi väl kommit förbi den ursprungliga inställningen testade vi den under loppet av en vecka under några timmar om dagen och lekte med läsfunktionerna, Wise Words och den experimentella webbläsaren. Att läsa Paperwhite verkar inte ta ur batteriet mycket alls. Men när vi testade Wise Words och webbläsaren tog batteriet ur lite för snabbt för vår smak. Håll dig definitivt till att läsa på Paperwhite, om du kan. Med all användning, efter en vecka, var vi nere på 37%. Det kan definitivt gå längre utan laddning, men batteriet, när du väl tar hänsyn till appanvändning, tar slut lite för snabbt. Paperwhite hävdar att det tar cirka fyra timmar att ladda, men vi märkte att det tog mindre än två att göra det.

Kindle Paperwhite (7th Generation) är en fantastisk e-läsare för någon som bara vill ha det allra grundläggande. Att stänga av skärmen helt bevarade också batteritiden. En sak att notera, Paperwhite annonserar böcker när du trycker på strömknappen istället för att stänga av. Till en början är det ingen stor grej. Men medan vi fortsatte att testa det blev de jobbiga, särskilt eftersom vi bara ville ha böckerna utan annonserna. Om du trycker på och håller ned strömknappen i fem sekunder stängs Paperwhite av, men du slipper oönskad reklam.

Pris: Perfekt för grunderna

Kindle Paperwhites äldre modell kostar mindre än $100 och är mycket rimligt prissatt, särskilt med tanke på kostnaden för några av de andra, tyngre modellerna, som kostar uppemot $200. Även om det inte kommer med alla klockor och visselpipor som andra modeller kan ha som vattentätning, för en grundläggande e-läsare är det mer än susen. Tänk på att denna Paperwhite har funnits sedan 2015, så det är mycket troligt att Amazon kommer att avbryta den efter att ha sålt ut sitt sista lager.

Kindle Paperwhite (7:e generationen) vs. Kindle Paperwhite (8:e generationen)

Amazon presenterade nyligen en ny Paperwhite Kindle-modell, så vi jämförde de två för att se vilken som fortfarande regerade som härskare över de grundläggande e-läsarna. Medan den gamla Paperwhites design är lite klumpig, har den nya Paperwhite en elegantare konstruktion. Den nya modellen har också vattentäta egenskaper – en bra kvalitet som den äldre modellen saknar. Slutligen har nya Paperwhite också mer lagringsutrymme och rymmer 8GB jämfört med den äldre modellens 4GB. Priset är lite mer, med 8:e generationens Paperwhite kostar dig runt 100 $, vilket inte är en enorm summa men kan vara onödigt om du inte behöver funktionerna som den erbjuder. Om du helt enkelt letar efter en e-läsare att stoppa i en resväska eller på morgonpendlingen, eller om du behöver en enkel för grundläggande behov utan prislapp, då kommer den äldre modellen att räcka för dina behov. Men den stranddestinationen du flyger till kan kräva de vattentäta egenskaperna, och i så fall skulle vi definitivt rekommendera att spendera de extra $20 för den nyare modellen. Läs fler recensioner av de bästa e-läsarna som finns att köpa online.

Slutlig dom

Bra för grunderna, men saknar vissa funktioner jämfört med konkurrenterna.Kindle Paperwhite (7:e generationen) är en fantastisk e-läsare för någon som bara vill ha det allra grundläggande. Priset är en av de största överklagandena, men om du letar efter fler funktioner, som vattentäta möjligheter och mer lagring, kanske du vill spendera lite mer på en mer avancerad modell.

Liknande produkter vi har recenserat:

• Amazon Kindle (2019)
  • Amazon Kindle Paperwhite (2018)