Kobo Nia recension

• OverDrive för biblioteksalternativ

Vad vi inte gillar

• Dålig design av e-bokbutiker
  • Lägre bildpunktstäthet
  • Begränsade e-bokserbjudanden och OverDrive-alternativ
  • Inte vattentät

Kobo Nia är en Walmart-exklusiv e-läsare som verkligen lyfter fram alternativ och skärmanpassning. Även om det finns några nackdelar, som den begränsade försäljningen av e-böcker och erbjudanden, kan OverDrive-alternativet ibland kompensera för dessa brister.

3.5

Kobo Nia

Kobo Nia E-Reade

i den här artikeln

Vi köpte Kobo Nia e-Reader så att vår expertgranskare kunde testa och bedöma den noggrant. Fortsätt läsa för vår fullständiga produktrecension.

Jag älskar böcker, men när jag packar mina resväskor för att åka på semester, är jag alltid ute efter att maximera utrymmet i mitt handbagage. Även om den inte kommer med en massa snygga extrafunktioner, fungerar Kobo Nia som en enkel, kompakt e-läsare som jag kan stoppa i mina väskor i farten. Med en ComfortLight-skärm och 8 GB minne är det enkelt att ta med ett bibliotek på språng. Jag använde e-läsaren under flera veckors testning och njöt av det enkla OverDrive-lånet och den allmänna portabiliteten.

Design: Tunn och lätt

Kobo Nia är otroligt lätt på bara 6,06 ounce, vilket gör den lätt att bära överallt. Dess svarta plastfodral är lite åt den tjocka sidan och väljer en mer kantig inställning till sin design. Det förringar inte dess funktion, men det ser lite besvärligt ut. Med 6,3.×4.4×0.4 tum (HWD) är det också en otroligt liten e-läsare, som är perfekt för att lägga i en ryggsäck eller en kappsäck.

Kobo Nia E-läsare

Display och läsning: 212ppi ger tydlig text

Vid 212ppi har Kobo Nia inte den sämsta pixeltätheten på marknaden även om den inte är lika hög som vissa konkurrenter. Carta E Ink antireflexskärmen erbjuder också en upplösning på 1024×758 som gör det lätt att läsa för ögonen. Guldstandarden är idag runt 300ppi, men realistiskt sett kunde jag inte skilja mellan 212ppi och 300ppi på Kindle Oasis.

Du kommer att kunna läsa i timmar och hålla i nästan vilken bok som helst, men till skillnad från Kindle kommer du inte att kunna använda lagringen för ljudböcker. När jag fortsatte att leka med Kobo Nia var en av funktionerna som slog mig användningen av enhetens ComfortLight. Även om det är ett enda ljus och inte är lika snyggt som ComfortLight PRO som Kobo Clara och de andra Kobo-familjens e-läsare erbjuder, är ComfortLight tillräckligt starkt för att jag skulle kunna läsa i mörkret utan att störa min slumrande äldre katt, som jag vågar inte vakna. Vad som också är bra är att skärmen gjorde det möjligt för mig att ljusa upp eller dämpa ComfortLight med ett försiktigt svep på vänster sida av skärmen. Istället för att trycka på toppen av e-läsaren sa instruktionerna att jag skulle trycka i mitten för att få fram menyn. Först tyckte jag att det här var riktigt dumt. Det mesta av min e-läsarupplevelse kretsade kring att trycka på toppen av skärmen för att öppna menyn när jag behövde titta igenom bokhandeln, välja en ny bok eller kolla min plats. Koboen instruerade mig att trycka på mitten av skärmen för att öppna menyn – och, ännu viktigare, anpassningsalternativ. Jag trodde att jag skulle avsky hur jag var tvungen att trycka på skärmens mitt. Med tiden gillade jag verkligen den här funktionen. Det var lätt att komma ihåg och förhindrade att oavsiktliga skärmanpassningsjusteringar inträffade. Jag var tvungen att gå in separat för att hitta ett typsnitt från 12 stilar och 50 teckensnittsdesigner för att hitta ett som fungerade för mig. Och till skillnad från Kindle kunde jag inte öka eller minska teckenstorleken genom att svepa med fingrarna. Alla anpassningar krävde en separat sida.

Kobo Nia E-läsare

Butik och programvara: Placera Kobo i OverDrive

Istället för att titta på bokomslagen och bläddra igenom dem, listar Kobo Nia böcker med författaren och andelen lästa. Det gör det lättare att fortsätta där du slutade och det låter dig kategorisera böcker efter författare, genrer och titlar. En av de coolaste funktionerna jag blev kär i var OverDrive-appen på Kobo Nia, som låter dig ansluta till en onlinebiblioteksfunktion för att kolla in böcker via den inbyggda Wi-Fi-funktionen. Du kan antingen välja från ditt lokala bibliotek eller en onlinedatabas. Jag kollade de olika titlarna och var glad över att se en uppsjö av alternativ, från Michelle Obamas memoarer till Colson Whiteheads senaste roman. Att kolla in en bok gav mig femton dagar att läsa den. Efter femton dagar försvinner den automatiskt från Kobo-gränssnittet.

Carta E Ink antireflexskärmen erbjuder också en upplösning på 1024×758 som gör det lätt att läsa för ögonen. När jag väl kom förbi de stora titlarna, fanns dock inte mer obskyra titlar tillgängliga. Så mycket som jag ville läsa Tony Horwitz senaste roman, fanns den inte på OverDrive, vilket innebar att jag behövde köpa den. Mer irriterande var det faktum att till skillnad från sin konkurrent Kindle, erbjöd Kobo Nia mig bara ett bokerbjudande per dag. Jag skulle kunna titta på de olika populära titlarna och köpa dem, men jag skulle titta på en prislapp på $5-10 för de flesta av dessa böcker. Och även då gynnar deras algoritmer upprepningar av samma böcker i deras begränsade butikskategorier. Det finns heller inget alternativ för obegränsad läsning som Kindle Unlimited-funktionen. Om du är en ivrig läsare kan det vara i ditt bästa intresse att välja en Kindle. Men baserat på bokens funktioner enbart, om du gillar att stödja ditt lokala bibliotek, erbjuder Kobo Nia support och utlåning till hands genom femton olika filkompatibiliteter.

Kobo Nia E-läsare

Lagring: Tillräckligt bra för ditt bibliotek

Tack vare 8 GB lagringsutrymme erbjuder Kobo Nia plats för upp till 8 000 böcker. Du kommer att kunna ta med dig ett helt bibliotek. Även om det är mycket lagring, kom ihåg att det är en blandad välsignelse eftersom Kobo Nia inte verkar erbjuda någon form av hörbart alternativ. Du kommer att kunna läsa i timmar och hålla i nästan vilken bok som helst, men till skillnad från Kindle kommer du inte att kunna använda lagringen för ljudböcker.

En av de coolaste funktionerna jag blev kär i var OverDrive-appen på Kobo Nia, som låter dig ansluta till en onlinebiblioteksfunktion för att kolla in böcker via den inbyggda Wi-Fi-funktionen.

Batterilivslängd: Fast efter första laddningen

Kobo Nia kom med en laddning på 50 procent när jag först drog ut den ur kartongen. Ursprungligen trodde jag att det här skulle räcka i timmar eftersom jag ville läsa direkt. Men med varje genomgång av Kobo-butiken sjönk batteritiden och jag kom på mig själv att koppla in efter bara fyra dagars användning. När jag väl laddat till fullt och fått tag i alla böcker jag ville ha från Kobo-butiken höll batteriet ganska bra. Jag har läst i 20 timmar och pågår, och det har bara nått 60 procent batteritid. Även om det kanske inte verkar så mycket, surfade jag på Kobo-butiken en liten stund. Utan den dräneringen som orsakas av att komma åt butiken skulle batteritiden vara mycket längre.

Pris: Dyrare än Amazon

Prislappen på 99 $ för en grundläggande e-läsare är inte dålig, men du måste överväga priset på själva böckerna. Till skillnad från Kobo Nia erbjuder Amazon Kindle Audible och dagliga erbjudanden och obegränsad läsning för en månadsavgift. Och om du köper en Kindle med annonser kostar det betydligt. Men OverDrive-biblioteket tillför värde till Nia genom gratis e-boklån. Om du är stenhård på att undvika Amazons produkter och vill stödja ditt offentliga bibliotek, blir Nia ett bra alternativ.

Kobo Nia E-läsare

Kobo Nia vs. Amazon Kindle (2019)

För det mesta när jag har läst på Kobo Nia jämförde jag den hela tiden med min Amazon Kindle (2019). Det är vettigt, eftersom båda anses vara den grundläggande e-läsaren för sina respektive rader. Vad som är intressant är att deras pixeltätheter är ganska olika, med Kindes klockning på 167 ppi och Kobo körs på 212 ppi. När man jämför de två sida vid sida är Nia märkbart skarpare. Men många av deras specifikationer är desamma. De har samma 6-tums antireflexskärm, och båda erbjuder bakgrundsbelysning för optimerad läsning på natten och under långdistansflygningar. I slutändan handlar det om programvaran som Nia och Kindle erbjuder. Medan Kindle erbjuder dagliga erbjudanden och en mer expansiv upplevelse för den ivrige läsaren med Kindle Unlimited, är det svårt att ansluta till ditt lokala bibliotek. Nia kringgår det och erbjuder bibliotekets e-bokupplevelse direkt på enheten via OverDrive. Det gör Nia till ett utmärkt alternativ om du letar efter en avslappnad läsning då och då, eller vill ha ett direkt sätt att stödja ditt lokala bibliotek. Men om du letar efter dagliga erbjudanden och en obegränsad läsupplevelse är Kindle bäst för dig.

Slutlig dom

En grundläggande e-läsare som kan hämtas från ditt offentliga bibliotek.Trots några små nackdelar är Kobo Nia en bra grundläggande e-läsare. OverDrive-biblioteket, skarpare pixeltäthet på skärmen och det justerbara ComfortLight gör att det verkligen sticker ut som ett av de bästa alternativen till Amazon Kindle.

Liknande produkter vi har recenserat:

• Koba Forma
  • Amazon Kindle Paperwhite (7:e generationen)