Dali Oberon 5 recension

• Mitt på vägen effektivitet

Dali Oberon 5 är en vacker, vackert klingande och anmärkningsvärt utrymmesmedveten golvhögtalare.

4.7

Dali Oberon 5

Dali Oberon 5

i den här artikeln

När jag först fick tag på Dali Oberon 5-golvhögtalarna ville jag att de skulle låta bra. De är några av de mer raffinerade golvhögtalarna enligt min mening, och de upptar inte en överväldigande mängd utrymme, vilket gör dem till ett bra alternativ för lägenheter också. Tur för mig, och kanske tur för dig också, låter Oberon 5 inte bara okej, de låter fantastiskt. Trots sitt lilla utrymme, producerar dessa högtalare en befallande ljudscen med utsökt detaljrikedom över hela sitt utbud. De är inte heller överdrivet svåra att köra – deras känslighet på 88 dB och en nominell impedans på 6 ohm gör att de flesta förstärkare inte kommer att ha problem med att få liv i dessa högtalare. Para ihop dem med en mer prestigefylld förstärkare så får du en proportionellt bättre upplevelse, men det är trevligt att ingångspunkten är så tillgänglig. Hi-Fi-världen är inte känd för att vara den mest lättillgängliga. Det är också känt för att utan ansträngning kunna sluka upp vilken budget du än vill lägga åt sidan för det. Dali Oberon 5 är förvisso inte den minsta summa pengar du kan spendera på ett par högtalare, men det är också milsvidt från de mer spenderade valen. Låt oss titta på valen Dali har gjort med Oberon 5 och se om de effektivt förenklar dessa beslut för den potentiella köparen.

Design: Elegant golvstående design

Dali Oberon 5 får höga betyg för sin eleganta golvstående design. Modellen vi testade kom i ljus ek, men beroende på vilket rum du placerar dem i kan du istället välja svart ask, mörk valnöt eller vit. Jag kan inte prata direkt med dessa trim, men om de är något som liknar den jag recenserade, har du en njutning. Själva högtalarna mäter bara 32,6×6,3×11,1 tum (HWD) och sitter ovanpå ett par mycket robusta metallfötter. Jämför dessa dimensioner med en annan populär golvhögtalare som Klipsch RP-5000F, som mäter 36,1×8,2×14,4 tum, för att få en känsla av hur små de är. RP-5000F är redan inte de största golvhögtalarna till att börja med, och Oberon 5:orna är betydligt mindre i varje dimension. Rent praktiskt betyder det att många som inte trodde att de hade plats i sitt rum för ett par snygga golvhögtalare ändå kanske har tur.

De låter fantastiskt när man lyssnar på musik, men de levererar också en omvälvande bas under stunder av dramatisk spänning i tv-program och filmer. Skåpen känns väldigt täta och styva, vilket förmodligen kommer att vara din första upplevelse när du först tar bort dem från lådan. De konstruerades av bearbetad MDF-skiva med hög densitet och draperades i vinyl på utsidan för finishen. Om du skulle spricka upp dem, skulle du märka en serie stag över insidan av skåpet, vilket förmodligen bidrar till deras solida, täta känsla. Själva högtalarna består av två 5,25-tums träfiber SMC-baserade bashögtalare och en 29 mm lätt soft dome-diskant. Detta täcks förstås av det grå frontgallret, som täcker ungefär de översta två tredjedelarna av högtalaren. Runt baksidan av Oberon 5 hittar du en basreflexport placerad på den nedre tredjedelen av tornet, och längst ner, de enkeltrådiga, bananpluggvänliga anslutningsingångarna.

Dali Oberon 5

Ljudkvalitet: Fantastiskt ljud och skarp återgivning

Dali Oberon 5 utför en beundransvärd bedrift: den levererar skarp, klar ljudåtergivning samtidigt som den behåller ett stort, fylligt ljud. Om du var orolig för att en nedskärning av din golvhögtalare skulle innebära svagare basrespons och ett «mindre» ljud, pojke, har jag nyheter till dig. Min största oro när jag testade dessa högtalare i mitt hem var om mina grannar skulle ringa polisen. De låter fantastiskt när man lyssnar på musik, men de levererar också en omvälvande bas under stunder av dramatisk spänning i tv-program och filmer.

De låter fantastiskt när man lyssnar på musik, men de levererar också en omvälvande bas under stunder av dramatisk spänning i tv-program och filmer. För musiktestning började jag med Nils Frahms album Screws. Det är ett solopianoalbum inspelat med en enda kondensatormikrofon, och det lämnar kvar varje liten ofullkomlighet som du normalt inte hör i en slutinspelning. Du kan urskilja ljudet av hamrarna som slår mot strängarna, vandrande bäckar när musikerfoten trycker och släpper sustainpedalen – åtminstone du med ett par anständiga högtalare eller hörlurar kan du. Oberon 5 hade inga problem med att föra alla dessa detaljer rakt fram och leverera en varm, intim lyssningsupplevelse som kändes som ett liveframträdande. Oberon 5 är inte bara för att lyssna på delikat pianomusik på eftertänksamma lugna morgnar, så härnäst gick jag i motsatt riktning och lyssnade på Olivers långsamma, kraftfulla elektroniska musikspår Mechanical och Joe Hertz I Owe You. Båda dessa har mycket tight, exakt bas, och Oberon 5 hanterade dem utan ansträngning. Om du tänker använda Oberon 5 i din hemmabioinstallation kan jag definitivt tala om hur nöjd jag var med dess prestation i den här rollen också. Det största problemet du kan stöta på är att många filmer och program har ett enormt dynamiskt omfång jämfört med de flesta musik idag, så skillnaden mellan viskningar och explosioner kommer att vara extremt uttalad. Det här är underbart för en exakt, uppslukande lyssningsupplevelse och hemskt för att till exempel försöka hålla nere det eftersom någon i ditt hem sover.

Dali Oberon 5

Pris: Ganska högt – kanske skadligt

Dali Oberon 5 kan vanligtvis hittas som ett par var som helst från $1099-$1199. Det finns ingen väg runt det, det här är inte billigt för sin kategori, och Dali möter mycket hård konkurrens här. Jag antar att detta inte borde vara otroligt förvånande, eftersom dessa högtalare också överträffar de flesta av sina konkurrenter. Ändå kommer många att vara lika nöjda med ljudet och designen hos en av Oberon 5:s direkta rivaler, som Klipsch RP-5000F eller Q Acoustic 3050i. Dessa högtalare låter också bra och är tillgängliga för hundratals dollar mindre, men de tar också upp mycket mer plats än Oberon 5.

Dali Oberon 5 vs. Klipsch RP-5000F

De med mindre budgetar och större rum kan också överväga Klipsch RP-5000F (se på Amazon) – en golvhögtalare med bra ljud i sig. RP-5000F är betydligt djupare och högre än Oberon 5, men de kan hittas online för nästan hälften så mycket. Dessutom är RP-5000F betydligt känsligare, på 96dB @ 2,83V / 1m jämfört med Oberon 5:s mer genomsnittliga 88dB. Det betyder att du kommer att behöva betydligt mindre kraft för att driva Klipsch-högtalarna – en stor potentiell fördel beroende på din förstärkare. Detta är inte unikt för RP-5000F heller. Effekteffektivitet har varit en konstant refräng genom Klipschs historia Till Dalis försvar är Oberon 5:orna mindre, ger mer klarhet överlag och kan köpas i ett antal sofistikerade detaljer. Det är dock ingen lätt kamp, ​​och definitivt mycket för köpare att tänka på.

Slutlig dom

En liten triumf av en golvhögtalare. Dali Oberon 5 är, tum för tum, den bästa golvhögtalare jag har haft nöjet att lyssna på. Den danska tillverkaren har gjort ett otroligt jobb med att para ihop en vacker design och imponerande ljud med ett utrymmesvänligt paket. Med det sagt är priset högt och vissa kanske inte är villiga att ta upp sina budgetar för att möta Dali, särskilt med ett mycket konkurrenskraftigt område.

Specifikationer

• produktnamn

Oberon 5